Najem rzeczy to kontrakt konsensualny dwustronny zupełny. Jedna strona zobowiązuje się wydać innej jakiś przedmiot do czasowego używania, a druga zobowiązuje się do płacenia umówionego czynszu.
Przedmiotem najmu mogły być rzeczy ruchome i nieruchome niezużywalne. Rzeczy zużywalne mogły być przedmiotem najmu tylko, jeśli miały służyć np. do wystawienia na pokaz (nie mogły ulec zniszczeniu).
Zakres czynności, do których był uprawniony najemca z reguły był ściśle określony. Początkowo wynikał z samego charakteru przedmiotu najmu - mieszkanie mogło być wynajęte jedynie do używania, grunty także do pobierania pożytków. Z czasem zakres ustalali sami zainteresowani. W przypadku wykroczenia poza ten zakres mogło dojść do kradzieży używania.
Czynsz należał się nie tylko za czas korzystania przez najemcę z rzeczy, ale także za czas, gdy mógł skorzystać i nie skorzystał z własnej winy. Czynsz był bardzo niedogodny w latach nieurodzaju, więc dopuszczono żądanie obniżania na ów czas czynszu.
Szczególnie popularny był najem ziemi. Wiązało się z nim pewne ryzyko dla dłużników. Wierzyciel miał prawo zastawu na przedmiotach znajdujących się na tej ziemi, a więc do narzędzi pracy. Z czasem udostępniono najemnikom środek obrony - interdykt migracyjny. Mogli go użyć, jeśli locator nie pozwalał zabrać ich rzeczy.
Czas najmu był z reguły z góry określony. W innym wypadku najem kończył się na żądanie najemnik. Ziemię najmowano z reguły na okres 5 lat. Czas najmu był ściśle przestrzegany, wiązał również dziedziców. Jednostronne odstąpienie było dopuszczane wyjątkowo np. przy niepłaceniu czynszu przez 2 lata.
Strony dysponowały powództwami actio locati i actio conducti.
sobota, 15 czerwca 2013
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Czy warto studiować prawo?
W chwili pisania tego tekstu jestem studentem piątego roku prawa. Przede mną ostatni semestr na uczelni, a później - jeśli zdecyduję się zos...
-
51. Cechy charakterystyczne konserwatyzmu. wiara w istnienie nadrzędnego, z reguły boskiego porządku społecznego, połączona z przekonan...
-
7. Arystotelesa koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa Państwo a społeczeństwo: Arystoteles rozpoczynał swoje rozważania o państwie ...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz