James Mill
- Wola a pragnienia: człowiekiem rządzi wola, a wolą rządzą pragnienia. Ostatecznym celem człowieka jest dążenie do szczęścia i unikanie cierpienia, a głównymi środkami są bogactwo i władza, „nie ma końca pragnienia osiągnięcia tych środków”. To z kolei jest powodem powstawania złego rządu.
- Stosunek do rządu mieszanego: Mill krytykuje teorię równowagi rządów mieszanych (król-arystokracja-demokracja). Zauważa, że każda z trzech stron będzie chciała uzyskać tyle, ile jest możliwe. Jeśli jakiś środek jest skuteczny dla którejkolwiek stron w osiągnięciu celu, to można wnioskować ze z cala pewnością zostanie zastosowany. Każde dwie strony przez połączenie się mogą pochłonąć trzecia. W myśl teorii trójpodziału Monteskiusza sadzi się, że gdy Rząd składa się z Monarchii, Arystokracji i Demokracji równoważą się one nawzajem poprzez wzajemna kontrole stanowią dobry Rząd. Dla Milla ta teoria jest co najmniej „chybiona”, gdyż gdy istnieją 3 siły, to jak można zapobiec, aby dwie z nich nie połączyły się w celu pochłonięcia trzeciej? Rozumowanie na temat rządu zawsze odnosić się musi do stwierdzenia, iż interesem społeczności, rozważanym z demokratycznego pkt widzenia, jest to aby każda jednostka otrzymała ochronę i żeby władza stworzona w tym celu, do tego celu została wyłącznie użyta. Natomiast interes króla i rządzącej Arystokracji jest dokładnie odwrotny – jest nim posiadanie nieograniczonej władzy nad reszta społeczności i używanie jej dla własnej korzyści.
- Ciało przedstawicielskie: lud, który nie może sprawować władzy musi powierzyć ja jednostce lub grupie jednostek. Takie jednostki będą miały silne motywy, by zrobić z niej zły użytek. Należy się zatem zastanowić nad systemem kontroli. Od właściwego systemu kontroli zależy cala wartość rządu. (Społeczność musi kontrolować te jednostki, w przeciwnym wypadku postępować będą one zgodnie ze swoim własnym interesem i stworzą zły rząd). Jedynym sposobem zapobiegania jest zmniejszenie czasu trwania funkcji. Im krótszy czas tym mniej wysiłku na poświecenie go na osiągniecie własnych korzyści (krótszy czas w stosunku do czasu w którym jest się członkiem społeczności).
- Ciało wyborcze: korzyści systemu przedstawicielskiego są stracone na wszystkich przypadkach, w których interesy ciała wyborczego nie są identyczne z interesami społeczności. Czy jakaś część społeczności, która zostanie ciałem wyborczym, pozostanie taka sama? ( te same interesy co reszty społeczności).
- Interesu identycznego interesem całej społeczności należy szukać w grupie męskiej w wieku sui iuris, która może być uważana za naturalnego przedstawiciela całej ludności. (Dzieci – interes związany z interesami rodziców, kobiety – mężów, ojców).
- Oznakami, które dadzą się zastosować, by stwierdzić poziom cech umysłowych grupy męskiej, wydają się być – wiek, majątek, zawód.
- Wiek 40 lat – dla tej grupy interesami będą interesy całej ludności. Kwalifikacja majątkowa jeśli nie będzie bardzo niska, stworzy Rząd Arystokratyczny i spowoduje wielkie zło.
- Przedstawiciele zawodów, obojętnie ile by ich było, muszą być wyborcami.