piątek, 1 lipca 2016

25 Pojęcie pracownika

25 Pojęcie pracownika

  1. definicja legalna znajduje się w art. 2. Opiera się ona o kryterium kwalifikujące w postaci podstawy zatrudnienia danej osoby. Wylicza enumeratywnie te podstawy, stanowiąc że pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę,
    powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
  2. osoby zatrudnione na innych podstawach niż wymienione w art. 2 nie są pracownikami
    w rozumieniu Kodeksu pracy. W szczególności nie są zaś nimi osoby zatrudnione na umowach cywilnoprawnych
  3. Ponadto nie każdy może zostać pracownikiem w rozumieniu art. 2. Ku temu
    potrzebne jest spełnienie kilku warunków zawartych w innych normach prawa pracy. Doktryna nazywa te warunki pracowniczą zdolnością prawną i zdolnością do czynności prawnych Pracownicza zdolność prawna to zdolność bycia pracownikiem, zaś pracownicza zdolność do czynności prawnych to zdolność do zawierania umowy o pracę i innych czynności prawnych z zakresu prawa pracy.

Czy warto studiować prawo?

W chwili pisania tego tekstu jestem studentem piątego roku prawa. Przede mną ostatni semestr na uczelni, a później - jeśli zdecyduję się zos...