73 Odpowiedzialność pracodawcy z tytułu wypadku przy pracy
- Od 2002 roku odpowiedzialność pracodawcy z tytułu wypadku przy pracy ma charakter marginalny.
- Na mocy ustawy z dnia 30 października 2002 roku o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych jednorazowe odszkodowania z tego tytułu są obecnie kwalifikowane jako świadczenia z ubezpieczenia społecznego – stanowią zatem przedmiot regulacji ubezpieczenia społecznego.
- W zakresie odpowiedzialności pracodawcy z tego tytułu pozostaje:
1. Odpowiedzialność odszkodowawcza za utratę lub uszkodzenie w związku z wypadkiem określonych przedmiotów na podstawie art. 2371
§ 2 k.p.
2. Uzupełniająca odpowiedzialność odszkodowawcza na podstawie zasadach ogólnych – k.c.. - Ad. 1/ Pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy przysługuje wobec pracodawcy roszczenie o odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie w związku z wypadkiem:
Przedmiotów osobistego użytku
Przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy.
UWAGA - wyłączenie: Pojazdy samochodowe, wartości pieniężne (W odniesieniu do tego roszczenia należy odpowiedni stosować zasady odpowiedzialności
przewidziane w k.c – w k.p. nie przewidziano bowiem zasad ustalania należnego odszkodowania.) - Ad. 2/ Z uwagi na to, że świadczenie z ubezpieczenia wypadkowego ma charakter zryczałtowany, może ono nie pokryć w pełni powstałej szkody – stąd przewiduje się, że uzupełniającą odpowiedzialność odszkodowawczą o charakterze cywilnoprawnym ponosi w takim przypadku pracodawca. Istotne jest, że pracownik może dochodzić odszkodowania uzupełniającego dopiero po rozpoznaniu tego roszczeń na podstawie przepisów u.u.s.w.p.c.z. Dla uzyskania tego rodzaju odszkodowania konieczne jest spełnienie przewidzianych w k.c. przesłanek poszczególnych rodzajów odpowiedzialności odszkodowawczej.