Zobowiązania z natury mają charakter czasowy i są przeznaczone do rozwiązania. W interesie dłużników skrępowanych węzłami obligacyjnymi było jasne i ścisłe określenie warunków rozwiązania. Historyczne i prawnicze argumenty przemawiają za odróżnieniem sposobów umarzania w prawie cywilnym i pretorskim.
W ius civile umorzenie dokonywało się z mocy samego prawa i powodowało definitywne rozwiązanie węzła ze skutkiem erga omnes.
Węzeł rozwiązywało się przede wszystkim przez wykonanie zobowiązania - solutio. Istniało kilka elementów, które trzeba było prawidłowo wykonać.
Wykonawca nie zawsze musiał być dłużnikiem. Jeśli nie wymagał tego interes wierzyciela, to wykonawcą mogła być inna osoba i to zarówno za jak i bez zgody dłużnika.
Przyjmującym zazwyczaj był wierzyciel, ale czasem mógł nim być upoważniony np. zarządca majątku czy adstipulator.
Treść wiązała dłużnika. Wierzyciel w zasadzie nie musiał przyjąć świadczenia częściowego, czasem pretor mógł go do tego zmusić.
Czas zazwyczaj był określony terminem. Nie wykonanie zobowiązania w terminie powodowało powstanie dalszych zobowiązań np. odszkodowawczych. Możliwe było za to świadczenie wcześniejsze.
Miejsce wynikało z zobowiązania. W razie wątpliwości było to miejsce zamieszkania wierzyciela.
Węzeł mógł być również rozwiązany przez zwolnienie dłużnika z zobowiązania. W prawie archaicznym węzeł rozwiązywał się dopiero przez akt prawny przeciwny do aktu zawiązującego. W prawie klasycznym formalne akty umorzenia nie były konieczne. Takimi były akceptylacja (akt przeciwny do stypulacji), solutio per aes et libram (akt przeciwny do mancypacji) i contrarius consensus.
Czasem sposobem rozwiązania zobowiązania była nowacja, zlanie, śmierć jednej z osób.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Czy warto studiować prawo?
W chwili pisania tego tekstu jestem studentem piątego roku prawa. Przede mną ostatni semestr na uczelni, a później - jeśli zdecyduję się zos...
-
51. Cechy charakterystyczne konserwatyzmu. wiara w istnienie nadrzędnego, z reguły boskiego porządku społecznego, połączona z przekonan...
-
7. Arystotelesa koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa Państwo a społeczeństwo: Arystoteles rozpoczynał swoje rozważania o państwie ...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz