czwartek, 20 czerwca 2013

56. Funkcje władzy ustawodawczej


1) funkcja ustrojodawcza - częściowe i całkowite zmiany Konstytucji (+tryb zmiany Konst.)

2) funkcja ustawodawcza - Parlament odgrywa ważną rolę w procesie ustawodawczym. Grupa 15 posłów oraz senat - prawo inicjatywy ustawodawczej. Sejm stanowi ustawy (procedura zwykła opisać etap sejmowy) i senat może nanosić poprawki (+udział senatu w procesie ust.). Ponadto każda z izb osobno, ale i wspólnie jako Zgromadzenie Narodowe, mogą podejmować uchwały.
3) funkcja kreacyjna - Parlament podejmuje decyzje dotyczące obsady personalnej naczelnych organów państwowych powołując i odwołując ich piastunów. Wśród stanowisk powoływanych przez Sejm są:
na wniosek marszałka lub 35 posłów:
Trybunał Stanu - na okres kadencji Sejmu - do czasu wyboru nowego składu Trybunału
członkowie KRS spośród posłów - do wyboru nowych członków
członkowie KRRiT spośród posłów - na 6 lat
RPO - 5 lat
prezes NIK - 6 lat
RPP, członkowie powoływani przez Sejm - 6 lat
GIODO - 4 lata
inne:
Trybunał Konstytucyjny - na 9 lat, Prezydium Sejmu albo co najmniej 50 posłów
prezes NBP - 6 lat, na wniosek Prezydenta RP
RPD - 5 lat, na wniosek Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu, co najmniej 35 posłów lub co najmniej 15 senatorów
IPN - prezes na 5 lat na wniosek Rady Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz członkowie na 6 lat na wniosek zgromadzenia elektorów

Tryb wyboru: uchwała. Do wniosku dołącza się uzasadnienie, dane o kandydacie i jego zgodę na kandydowanie. Marszałek Sejmu zarządza doręczenie posłom druku zawierającego opinię komisji.

4) funkcja kontrolna - źródłem funkcji kontrolnej jest 95.2 Konst. Najczęstsze formy kontroli parlamentarnej:
  1. udzielanie rządowi absolutorium,
  2. powoływanie organów pomocniczych, którym powierza się kontrolę nad finansami publicznymi (np. izby obrachunkowe),
  3. powoływanie komisji śledczych,
Sejmowa komisja śledcza – w polskim prawie konstytucyjnym (art 111 Konstytucji uprawnia sejm i po szczegóły odsyła do ustawy) komisja sejmowa powołana do zbadania określonej sprawy.
Została ustanowiona ustawą z 21 stycznia 1999, stała się nową, nieznaną wcześniej w polskiej praktyce parlamentarnej instytucją. Sejm nadał komisji śledczej uprawnienia prokuratorskie, a członkowie komisji uzyskali w ten sposób prawo do przesłuchiwania świadków zgodnie z zasadami kodeksu postępowania karnego. Zakończeniem pracy komisji sejmowej jest sprawozdanie, które może skutkować pociągnięciem wskazanych w nim osób do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu.

- Komisja powoływana jest do zbadania określonej sprawy. Powoływana jest ona przez Sejm w drodze uchwały bezwzględną większością głosów. Projekt uchwały, który powinien wskazywać potrzebę i cel powołania komisji, może być wniesiony przez Prezydium Sejmu lub co najmniej 46 posłów.
- W skład komisji może wchodzić 11 członków, którzy powinni odzwierciedlać reprezentację w Sejmie klubów parlamentarnych i kół poselskich, mających swoich przedstawicieli w Konwencie Seniorów, odpowiednio do jej liczebności.

  1. wysłuchiwanie sprawozdań z działalności innych naczelnych organów państwowych,
  2. kontrola wykonania ustawy budżetowej
Ogólną kontrole nad wykonaniem budżetu państwa sprawuje Sejm za pośrednictwem Najwyższej Izby Kontroli oraz Rady Ministrów a głównie Ministerstwo Finansów, który do prac kontrolnych wykorzystuje aparat finansowy oraz informacje zawarte w sprawozdaniach GUS-u sporządzonych przez poszczególnych dysponentów środowisk Budżetowych.
Minister Finansów dokonując kontroli wykonania budżetu sprawdza czy została zachowana zasada terminowości to znaczy terminowa realizacja dochodu określonych w budżecie i planach finansowych poszczególnych działach gospodarki budżetowej. Zasada dyscypliny finansowej dokonywania wydatków budżetu oraz zasada zachowania równowagi budżetowej, która zakłada, że wydatki mają pokrycie w dochodach budżetu. Złamanie tej zasady może spowodować wzrost deficytu budżetowego, przez co Ministerstwo Finansów będzie musiało zaciągnąć kredyt lub pożyczkę za nieprzestrzeganie dyscypliny budżetowej.
Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa Ministerstwo Finansów składa do 10 września roku budżetowego do komisji Finansów Publicznych. Sprawozdanie to obejmuje I półrocze roku budżetowego. Sprawozdanie roczne składane jest w Sejmie przez Ministerstwo Finansów do 30 maja roku następnego po roku budżetowym. Łącznie ze sprawozdaniem Ministerstwa Finansów zezwala na kontrole budżetu.
  1. procedury interpelacyjne.
PROCEDURY INTERPELACYJNE – (art. 115) to indywidualne wystąpienia poselskie, zawierające pytania na tle określonego stanu faktycznego, które mogą być kierowane tylko do członków RM i rodzą obowiązek udzielenia odpowiedzi w określonym terminie. Regulamin Sejmu rozwinął treść art. 115:
* INTERPELACJE (art. 192 i 193 RSejm):
dot. spraw o zasadniczym znaczeniu związanych z polityką państwa;
składana na piśmie do Marszałka, który niezwłocznie przesyła ją adresatowi;
Prezydium Sejmu może pozostawić interpelację bez biegu (gdy nie spełnia w/w wymogów) lub nakazać skreślenie sformułowań sprzecznych z Etyką Poselską;
na odpowiedź ma 21 dni, a w razie gdy zostanie uznana za niezadowalającą nadawca może żądać dodatkowych wyjaśnień tylko raz w terminie 30 dni, a na odpowiedź adresat ma 21 dni;
Marszałek informuje Sejm o przyjętych interpelacjach;
* INFORMACJE BIEŻĄCE (art. 194 RSejm):
może złożyć klub lub min. 15 posłów;
wniosek o przedstawienie na posiedzeniu Sejmu informacji bieżącej;
o przyjęciu tego wniosku rozstrzyga Prezydium po opinii Konwentu, a w braku jednomyślności Konwentu rozstrzyga Sejm;
przedstawienie jej odbywa się na posiedzeniu Sejmu i obejmuje wystąpienia wnioskodawcy i przedstawiciela RM, oraz innych posłów → przeprowadza się debatę;
* ZAPYTANIA (art. 195 RSejm) – składane na piśmie w sprawach o charakterze jednostkowym, dot. realizowanych przez RM zadań polityki wew. i zew. oraz zadań publicznych w adm. rząd.;
składanie i odpowiedź jak interpelacje;
* PYTANIA W SPRAWACH BIEŻĄCYCH (art. 196 RSejm) – zadawane ustnie na każdym posiedzeniu i wymagają bezpośredniej odpowiedzi;
konieczność poinformowania o nich na piśmie Marszałka na 12 godzin przed posiedzeniem, a o ich przyjęciu decyduje Prezydium po opinii Konwentu (do 11 pytań);
nie przeprowadza się dyskusji nad pytaniem/odpowiedzią, ale zadający może zadań pytanie dodatkowe;

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Czy warto studiować prawo?

W chwili pisania tego tekstu jestem studentem piątego roku prawa. Przede mną ostatni semestr na uczelni, a później - jeśli zdecyduję się zos...